Flemming Efterskole sætter større fokus på elevernes søvn

Med ansættelsen af en pædagogisk nattevagt vil Flemming Efterskole skabe større tryghed og bedre søvn til skolens elever. Derudover byder skolen også velkommen til en ny sekretær samt ny kommunikations- og marketingskonsulent.

Familen Hansen Petersen 22

Tirsdag 1. marts 2022

De fleste forældre til teenagere kender det med garanti. Det er flere timer siden, at der blev sagt godnat, men fra teenagerens værelse strømmer stadig det bløde lys fra telefonens skærm. Insta, snaps og Tik-Tok-videoer sætter wifi-forbindelsen, den scrollende tommelfinger og ikke mindst hjernen på overarbejde.

Tilføj eventuelt en energidrik i løbet af aftenen til den cocktail, så er det naturligt, at resultatet bliver et rungende »jeg kan ikke falde i søvn!«

Men nu tager Flemming Efterskole kampen op mod de dårlige søvnvaner.

»Det er jo ikke noget nyt, at elever kan have vanskeligt ved at falde i søvn, men vi oplever det som et tiltagende problem. Samtidig stiller vi store krav til vores elever – både fagligt og i forhold til idrætten – og det kræver veludhvilede elever. Derfor forsøger vi nu med et større pædagogisk fokus på søvnen og en fast nattevagt, der kan hjælpe eleverne med at skabe nogle bedre rammer og vaner,« forklarer Anette Ebbe, der er viceforstander og konstitueret forstander på Flemming Efterskole.

Manden, der skal sørge for ro på skolen om natten, bliver Jannec Bryld, der kommer med en baggrund i forsvaret, men det betyder ikke, at det bliver militant kæft, trit og retning, eleverne bliver mødt med om natten.

»Hvis man har svært ved at falde i søvn, så hjælper det absolut ikke at blive mødt af en sur voksen, så det er i udgangspunktet ikke bussemanden Jannec, som eleverne vil møde,« siger Jannec Bryld.

Udover fortiden i hæren er den nye nattevagt selv gammel efterskoleelev, og han er uhyre aktiv i sin fritid, hvor han bl.a. dyrker OCR (Obstacle Course Racing), og har tidligere spillet en del amerikansk fodbold og dyrket kampsporten MMA.

»Når man er så aktiv, som eleverne er på Flemming Efterskole, er det jo ikke fordi, man ikke er træt, når lyset skal slukkes på værelserne. Det handler mere om uro i kroppen eller hovedet. Derfor er det vigtigt at udvise forståelse og tale med eleverne om, hvad vi kan gøre for at skabe den ro, der skal til. Det handler om vaner, det handler om mobilen, og så handler det måske bare om lige at tale med en voksen,« siger den nye nattevagt, der glæder sig til den nye opgave:

»Jeg er overbevist om, at der er store fordele i tiltaget med en fast nattevagt – både for eleverne og skolen. Jeg kommer tæt på eleverne med udfordringer med søvnen og vil vide, hvor skoen trykker, og eleverne vil forhåbentlig også blive mere trygge med en fast rutine og voksen, de kan gå til hver nat, hvis der er problemer. Det skulle meget gerne give nogle mere veludhvilede elever, der har energi og overskud til at udvikle sig endnu mere – både bogligt og i gymnastikken eller fodbolden.«

Nye ansigter i administrationen

Udover Jannec Bryld har Flemming Efterskole også kunnet byde velkommen til to nye ansigter i administrationen i den seneste måned.

Lone Geertsen havde første arbejdsdag som sekretær den 1. Februar, og hun jonglerer allerede hjemmevant med telefonopkald med spørgsmål om udfyldelse af statsstøtte-skemaer i den ene hånd, mens hun hjælper en elev med at finde en pakke hjemmefra med den anden.

»Jeg har været rigtig spændt på at starte her på efterskolen, for jeg vidste på forhånd, at det er en fantastisk arbejdsplads med mange passionerede kolleger og med skønne unge mennesker i hverdagen,« forklarer Lone Geertsen, der har mange års erfaring som sekretær på forskellige private arbejdspladser, senest som sekretær i et advokatfirma.

Eleverne er så småt ved også at vænne sig til en anden ny medarbejder i administrationen: Kent Kjersgaard-Hansen tiltrådte som kommunikations- og marketingskonsulent den 15. februar, men inden da tyvstartede han på årets skitur til Nassfeld i Østrig.

Kent Kjersgaard-Hansen er uddannet journalist og kommer med en baggrund med både radio, fagblade og aviser. Senest kommer han fra en stilling som partner og direktør i medie-, content- og kommunikationsbureauet Wunderkind.

»For 10 år siden var marketing et fy-ord i efterskolekredse, og i dag har de fleste skoler en SoMe-medarbejder eller lignende, men den professionalisme, som Flemming Efterskole har udvist på området, samtidig med at de har ambitioner om at løfte kommunikationen yderligere, er enormt spændende, og jeg ser frem til at arbejde endnu mere strategisk med skolens stærke brand,« siger Kent Kjersgaard-Hansen.

Farvel til Katrine Rubeck

Mandag den 1. marts var desværre dagen, hvor Flemming Efterskole måtte sige farvel til kommunikationsmedarbejder Katrine Rubeck, der har fået nyt job i Viborg Kommune. For rigtigt mange forældre og elever har Katrine Rubecks glade stemme i telefonen eller hendes smil og hjertelige »velkommen til Flemming« som velkomst til en rundvisning været det allerførste møde med skolen.

»Katrine har flyttet vores kommunikation, og hun har også formået at rykke ved vores måde at tænke skole på, og det er vi utroligt glade for, og jeg er sikker på, at hun bliver en kæmpe gevinst for sin nye arbejdsgiver,« siger Anette Ebbe.