Forstander gennem 23 år takker af

Skolens bestyrelse er på udkig efter en forstander, der vil fortsætte den udvikling af skolen, som den afgående forstander Ole Vind har været garant for.

Forstander Ole Vind siger farvel

Tirsdag 21. december 2021

Efter at have haft sin faste gang på Flemming Efterskole siden 1987, først som gymnastiklærer og siden 1998 som forstander, siger Ole Vind farvel til efterskolelivet. Ved årsskiftet tiltræder han som borgmester for Hedensted Kommune.

Gennem alle årene har Ole været skolens mand, og han står bag mange gode idéer og projekter. Han vil blive savnet, det er der ingen tvivl om, siger bestyrelsesformand Niels Bie.

Det er efterhånden mange år siden, jeg bankede på Oles dør for at spørge, om han ville hjælpe os i bestyrelse med at sikre skolens fremtid. Det har lige siden været et fantastisk samarbejde, hvor vi netop hele tiden har bevæget os fremad i skolens ånd. For Ole har ikke kun været en god samarbejdspartner for bestyrelsen, han har også været god til at lytte til dem, han dagligt arbejdede sammen med, fortsætter den mangeårige bestyrelsesformand.

En skole i konstant udvikling

For dem, der jævnligt kommer på Flemming Efterskole, er det tydeligt, at der med Ole Vind i spidsen altid er gang i et eller andet projekt. Der er ikke den bygning på skolen, som han ikke har været med til enten at købe, renovere eller bygge fra ny – det skulle da lige være den lille garage ved pigerne cykelskur. Ikke mindst skolens nu fire haller har været med til at skærpe profilen som boglig gymnastikefterskole.

Noget af det, jeg særligt kommer til at huske, er, at vi hele tiden har været i udvikling, og at vi altid har stræbt efter at gøre vores bedste, og mine bedste minder er fra de store opvisninger, vi har lavet. Den stolthed jeg mærker, når eleverne år efter år viser deres opvisning inde i Forum Horsens, er helt særlig. Det er med til at manifestere, hvilken type skole vi er, siger den afgående forstander.

Ole Vind kan ikke undgå at blive en smule nostalgisk, når han mindes de mange år som efterskolelærer, og efterskolelivet kommer han helt sikkert til at savne. Det er lige fra de helt små ting som at hilse på køkkenpersonalet, når han henter sin morgenkaffe til hver dag at være omgivet af elevernes gode humør.

Grundlæggende kommer jeg til at savne en hverdag med de unge mennesker og det at følge med i deres udvikling i løbet af et efterskoleår. Og så kommer jeg selvfølgelig til at savne at være en del af det dedikerede hold, vi har på Flemming. Selvom eleverne hvert år skiftes ud, så er vi voksne jo det samme hold år efter år, og det kommer jeg til at savne – at være en del af holdet, siger Ole Vind.

Fremtiden på Flemming Efterskole

I det nye år begynder bestyrelsen arbejdet med at finde en ny forstander.

Vi skal prøve at finde en person, som passer ind på vores type af skole, hvor vi gør det, vi siger, og vi står inde for det, vi har lovet forældrene. Vi er med til at bygge nogle stærke og fornuftige unge mennesker, der er klar til fremtiden. Den måde, som vi driver skole på, mener vi, er fornuftig, og den stil vil vi gerne fortsætte. Men vi er selvfølgelig også klar til fornyelse, siger bestyrelsesformand Niels Bie.

Det er planen at finde et godt rekrutteringsbureau, der kan hjælpe med at finde den rette kandidat til jobbet. Indtil det lykkes, er viceforstander Anette Ebbe konstitueret forstander.