»Medicinstudiet må vige for drømmen lidt endnu«

Mikkel Rudi Kjeldsen har efter et år som gymnast på Verdensholdet fået endnu mere appetit på gymnastikken, og nu skal den gamle drøm om at være lærer på en efterskole prøves af.

Mikkel Rudi Kjeldsen er ny gymnastiklærer på Flemming Efterskole

Fredag 1. april 2022

»Et enormt givende og konstruktivt fællesskab«. Sådan beskriver Mikkel Rudi Kjeldsen den følelse, der i de tidlige teenageår fik ham til at vende ryggen til en række andre idrætsgrene og gå all in på gymnastikken.

Og det er den følelse, han vil forsøge at give videre til Flemming-eleverne, når den 25-årige gymnast efter sommerferien tiltræder som gymnastiklærer på skolen.

»I mange år pendlede jeg mellem en masse forskellige sportsgrene. Fodbold, badminton, floorball og meget andet. Mine forældre har altid gået til gymnastik, så den var der hele tiden, som en fast bestanddel, men i de tidlige teenageår kunne jeg mærke, at det sociale samvær i gymnastikken betød, at jeg var mere tiltrukket af det end af eksempelvis badminton,« siger Mikkel Rudi og fortsætter:

»Fodbold er jo også enormt socialt, men der er også en intern konkurrence på holdet. Her oplever jeg gymnastikken som et enormt givende og konstruktivt fællesskab, hvor der ikke er så meget konkurrence. Man kan sætte sig nogle personlige målsætninger, og alle andre på holdet støtter én og bakker én op i at opnå de mål.«

Den følelse blev kun bestyrket, da Mikkel Rudi Kjeldsen tog 10. klasse på Flemming Efterskole i 2012/13, hvor frøet til en drøm om engang at vende tilbage som underviser også blev sået.

»Mit år på Flemming var et af de bedste og allermest udviklende år i mit liv, og lige siden har jeg drømt om at vende tilbage og forsøge at give de unge mennesker den samme oplevelse,« siger han.

Drømmen om at blive læge kom dog før efterskoledrømmen, men da Mikkel Rudi Kjeldsen i sommeren 2021 havde afsluttet sin bachelor, trak gymnastikken igen.

»Corona-pandemien betød, at jeg – som alle andre – sad utroligt meget derhjemme og gloede i en skærm eller en bog, og da jeg havde afleveret min bachelor, trængte jeg simpelthen til en pause,« siger Mikkel Rudi.

Mikkel Rudi i spidsen for Verdensholdet som fanebærer

Mikkel Rudi i spidsen for Verdensholdet som fanebærer under et besøg i Argentina. Foto: Privat

»Et scoop«

Den pause blev et år med Verdensholdet. Et år, der også bød på corona – men på en mere positiv måde.

»Vi vidste i sommeren 2021, at vi ikke ville få et år på Verdensholdet, som det vi måske har hørt om fra tidligere deltagere. Vi vidste, hvad vi gik ind til, og så lykkedes det jo alligevel at komme ud at rejse, og vi har været ude at vise omverdenen, hvad det er, gymnastikken kan,« siger Mikkel Rudi Kjeldsen og fortsætter:

»Og så har jeg en følelse af, at vores gymnastik har haft en endnu større betydning, når vi er kommet ud. Vi er kommet ud til et publikum, der mere eller mindre har siddet stille i to år, og det har været enormt livsbekræftende så at kunne præsentere alt det, gymnastikken kan.«

Efter sommerferien er det slut med Verdensholdet, og så er det Flemming Efterskole, der skal nyde godt af Mikkel Rudis pause fra studierne, og det glæder skolens viceforstander og konstituerede forstander, Anette Ebbe.

»Ansættelsen af Mikkel Rudi Kjeldsen er i mine øjne et regulært scoop. Gymnastik- og trænermæssigt er han på allerøverste hylde, men derudover kommer han med noget livserfaring, som jeg er sikker på, at han kan bruge i sin undervisning, og som eleverne vil nyde godt af,« siger den konstituerede forstander og fortsætter:

»Og så er det jo altid dejligt at kunne byde velkommen til en gammel elev i en ny rolle på skolen, så det er med stor stolthed, at vi byder Mikkel velkommen på Flemming – igen.«

Blå bog

Mikkel Rudi Kjeldsen

• 25 år
  • Gymnast på DGI Verdensholdet
  • Bachelor i Medicin fra Aarhus universitet
  • Tidligere elev på Ollerup Gymnastikhøjskole samt Flemming Efterskole
  • Har trænererfaring fra bl.a. Familiehøjskolen Ollerup, Gjellerup Sdr. og Hammerum
  • Privat bor han i Aarhus med sin kæreste