Musicalugen er skudt i gang på Flemming Efterskole

Alle skal arbejde sammen med stor nøjagtighed, for kun med James Bond-lignende præcision, kan det lade sig gøre.

Imusical_2022_XX

Tekst og foto: FE Media Crew

Sveden drypper ned ad panden, mens spændingen stiger for hvert minut der går. Alle elever har fået hver deres opgave i musicalugen og man kan mærke, hvordan der arbejdes på højtryk.

Vi er alle spændte på hvordan det kommer til at blive, og vi glæder os til at se resultatet.

Bandet – dem vender vi tilbage til – har brugt mange timer i musiklokalet, og skuespillerne er nået til de første gennemspilninger på den store scene. De andre elever er også i fuld gang med deres opgaver i deres grupper. Man har kunnet vælge mellem følgende grupper: danse, kostume, medie, musik, rekvisit/praktisk og skuespillergruppen.

På billedet nedenfor kan man se kostumeværkstedet, lave de mange forskellige kostumer som skuespillerne skal have på. Vi er alle sammen meget spændte og glæder os til at se hvordan det kommer til at se ud, men en ting der er helt sikkert er, at vi er sikker på, det bliver meget godt!

Musical_2022_kostumer

Danserne er også i fuld gang, og med 128 elever, som har valgt at være dansere, skabes der mange forskellige danse og rytmiske sekvenser rundt omkring.

Danserne har været delt op i små grupper, hvor de har skulle finde på deres egen danse sekvens til et bestemt stykke af en sang. Når de alle havde fundet på en sekvens, så skulle de lære hinanden det de selv havde fundet på og til sidst sætte det sammen til en stor dansesekvens, som om det var et stort stykke puslespil.

FE Media Crew har mødt Lærke og Marie, som begge er med i bandet og som begge spiller guitar:

Hvordan føles det at have en så bærende rolle i musicalen?
Lærke: ”Jeg synes det er dejligt at man kan sætte sit eget præg på musicalen på den måde”

Marie: ”Jeg synes også at det er fedt at vi skal spille forskellige sange, på den måde at forskellige instrumenter får lov til at shine mere for sig selv”

Musical_2022_musiker

Hvad handler dette års musical om?
Marie: ”Det her års musical hedder Nightfall, og det er inspireret af James Bond. Den handler om nogle missiler der skal stoppes for at blive skudt afsted”

Lærke: ”Det handler også om en skurk der vil skaffe en professor og så bliver James Bond nødt til at stoppe det”

Hvordan føles det at stå på scenen i så stort et set-up?
Marie: ”Altså det føles sådan lidt surrealistisk med lydmænd der skal styre det hele, og de store højttalere og forstærkere som næsten skyder lyden tilbage i hovedet på en selv. Det er i hvert fald noget helt andet deroppe, end når vi spiller nede i musiklokalet”.

Lærke: ”Jeg synes det er fedt at spille deroppe, fordi nu har vi musikfolk jo arbejdet sådan rimelig hårdt de sidste måneder for at få vores sange på plads og øvet os grundigt for at få det til at blive en del af noget stort som folk har lyst til at komme og se”

Hvor mange sange skal I kunne?

Marie: ”Vi skal kunne spille 5 hele sange, og så er der også en James Bond tema sang vi skal kunne spille et stykke af”

Lærke: ”Og ellers har vi også nogle sange som er delt op hvor det ikke er alle musikerne der spiller”

Hvad giver det til fællesskabet at arbejde sammen på denne måde?

Marie: ”Jeg synes det er fedt at vi sådan bliver blandet tværs af 9. og 10. klasse for det føler jeg ikke at vi bliver så meget i en normal uge. Man bliver sådan lidt tvunget sammen med en masse nye folk man ikke rigtig får chancen at snakke med normalt”

Lærke: ”Man er vant til, for det meste, at selv kunne vælge hvad man vil eller hvem man vil snakke med, men her bliver man tvunget sammen med folk og får udvidet sin omkreds”

Fakta om musicalen

Hvor mange lyspærer har I med?

Lyset er en kæmpe del af showet og den stemning der skal skabes så hele 190 lyspærer er sat op til at lyse ned på scenen i mange forskellige farver.

Hvor mange højtalere har I med?

Vi har sat hele 22 store højttalere op hen over hallen for at alle de mange tilskuere kan opleve musikken og lyden fuldt ud.

Hvor mange dansere er der med i stykket?

Der er hele 128 elever der danser og de er fordelt ud på 4 hold.

Hvor mange timer er der lagt i Musicalen?

Med 213 elever på skolen, så har hver elev lagt mange timer i det hele og hvis man lægger hver enkelt elev’s timer sammen, så har elevholdet lagt 8.094 timers arbejde ind i den her musical.