Fødselsdagsportræt: Viceforstanderen, der spiller de andre gode

På sin allersidste dag som konstitueret forstander på Flemming Efterskole fylder Anette Ebbe 60 år søndag den 31. juli. At kunne vende tilbage til rollen som viceforstander er ifølge hende selv den bedste fødselsdagsgave, hun kan få – måske sammen med en god runde på golfbanen.

Viceforstander på Flemming Efterskole, Anette Ebbe

Søndag 31. juli 2022

Efter 25 år på Flemming Efterskole blev Anette Ebbe – eller blot AV, som hun kaldes på skolen – ved årsskiftet konstitueret forstander, da Ole Vind efter 23 år som forstander sagde farvel til efterskolelivet, da han var blevet borgmester i Hedensted.

Et valg ingen kunne stille spørgsmålstegn til, når efterskoleskibet skulle styres sikkert i havn, til en ny forstander kunne ansættes. At det ikke lå i kortene, at hun skulle tage skridtet fra viceforstander, en post hun har bestredet siden 2005, til forstander, gjorde hun klart med det samme. Ved enhver lejlighed har hun lagt vægt på, at hun ikke trives med at stå forrest og eksempelvis skulle tale for elever og forældre. »Det er ikke min spidskompetence,« som hun ydmygt siger. Det er der dog ikke mange andre end hende selv, der kan mærke.

AV er gammel fodboldspiller og har både spillet og været træner på højt niveau. Som spiller var hun fysisk stærk, forudseende, styrende og pivgod – for at bruge et rigtigt AV-udtryk – i tredje halvleg – karaktertræk, hun har taget med sig fra fodboldbanen og ind i efterskolelivet. Som person er hun hverken Nadia Nadim eller Pernille Harder, men hun er den, der, via det lange seje træk, får holdet til at hænge sammen og opnå succes uden selv at trække de store overskrifter. Hun er typen, der spiller de andre på holdet endnu bedre. Lederen, der har de andres ryg.

»Det finder vi da ud af«

Når man beder kollegerne på Flemming Efterskole om at sætte nogle ord på AV, så er det ord som ihærdig, loyal, bestemt men venlig, humoristisk og arbejdshest, man oftest hører. Hun er mange gange den første på kontoret og den sidste, der tager hjem, og man kan fange hende på telefonen døgnet rundt, hvis man står med en udfordring, hvor man gerne vil høre AV’s holdning. Eneste helle er tirsdag eftermiddag – der står den på golf i Give.

»Det finder vi da ud af« er altid AV’s kommentar, når medarbejderne står med et problem, og der bliver altid fundet ud af det – det gælder også, når det er elever eller forældre, der står med en udfordring. AV er den løsningsorienterede type samtidig med, at hun er empatisk og ordentlig.

Flemming Efterskole er med sin 129-årige historie en skole med stærke traditioner og en vis portion “vi plejer”-tankegang. I Anette Ebbe har skolen en viceforstander, der evner både at kombinere det bedste fra historien og sin egen store erfaring, samtidig med at hun har øje for at udvikle skolen og er nysgerrig på nye pædagogiske retninger og tiltag.

Anette Ebbe er oprindeligt uddannet speditør, inden hun gik på lærerseminariet. Hun kom i praktik på Flemming Efterskole, og efter endt uddannelse blev hun fastansat som dansk-, engelsk og tysklærer.

Privat er Anette Ebbe gift med Jan Ebbe og bosiddende i Jelling. Når fritiden ikke står på golf, er hun også en ivrig Wordfeud-spiller, og har ofte flere spil igang med kollegerne på samme tid.  Hun har sønnen Peter, der er overlæge, to børnebørn samt flere bonusbørn og -børnebørn.